وب نوشت های صادق

Sadegh Kharabaf Personal Weblog

وب نوشت های صادق

Sadegh Kharabaf Personal Weblog

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

یکی از تبعات جوزدگی درباره تشویق زنان به اشتغال
در ایران تحت تاثیر جوسازی های کشورهای غربی به بهانه مسائل حقوق بشری و حقوق زنان، در میدان دادن به زنان و تشویق آنان به حضور اجتماعی آنقدر جوگیر شدیم که امروز بیش از 60 درصد پذیرفته شدگان دانشگاه ها در سال دختران و زنان هستند و جمعیت زنان شاغل به شدت و بسیار پرشتاب افزایش یافته است که البته هنوز این موج برخاسته به آسمان فرود نیامده تا آثار و تبعات سوء آن کاملا آشکار شود.
  سطح نسبتا بالای حقوق دریافتی زنان شاغل در دستگاههای دولتی و به ویژه برابری آن با حقوق مردان، باعث شده است این دسته از زنان با توجه به استقلال مالی نسبی که در زندگی بدست می آوردند، خیلی راحت در مواجهه با مشکلات خانوادگی به طلاق روی آورده و از همسران خود جدا شوند.




   
در ایران حتی دیدگاهی که در غرب بر اساس آن حقوق زنان و مردان در ازای مشاغلشان برابر نیست، کنار گذاشته شده که البته این کار ناصوابی نیست ولی ناشی از همان جوزدگی ذاتی ما ایرانیان است.
   
تشدید و افزایش حضور اجتماعی زنان در جامعه فواید بسیاری دارد که از جمله آنها اطلاع و آگاهی یافتن زنان از حقوق فردی و اجتماعی ایشان است، اما نباید نادیده انگاشت که این رویه مضراتی نیز دارد که از جمله آنها افزایش توقعات زنان است که این یکی نیز فی النفسه عیب و اشکالی ندارد، ولی در جامعه ای مثل ایران که در ساحت اجتماع تقریبا به طور دائم در حال گذار از مراحل مختلف رشد اجتماعی است، مضرات آن بیشتر نمود می یابد، مثل این مسئله که امروز سطح سواد و تحصیلات دختران نسبت به پسران در حال ارتقاست و این باعث کاهش فرصتهای ازدواج مناسب برای دختران خواهد بود.
   
یکی دیگر از مضرات این مسئله که اتفاقا موضوع این نوشتار هم هست، احساس کسب استقلال مالی نزد زنان شاغل است که بی شک یکی از عوامل اصلی تسهیل روند تن دادن به طلاق نزد زنان است.
   
طبیعی است، زنی که احساس می کند، استقلال مالی داشته و می تواند خود و زندگی اش را از این نظر تامین کند، کمتر به خود اجازه می دهد، در برابر یک مرد، حتی اگر مرد زندگی اش باشد، تمکین کرده و از خواسته ها و تمنیات خود بگذرد. نگارنده (حداقل به دلیل شمولیت قاعده زن ذلیلی) موکدا تاکید دارد که این مسئله به معنای مخالفت با حضور اجتماعی زنان به شکل تحصیل، کار یا فعالیتهای اجتماعی دیگر نیست، بلکه تذکر یک آفت اجتماعی خطرناک است که در صورت بی توجهی بیشتر تبعات آن گسترده تر و عمیق تر خواهد شد.
   
متاسفانه تعداد و آمار زنان مطلقه، بیوه و حتی پیردختران در دستگاه های دولتی به شدت در حال افزایش است که در کنار دلایل دیگر یکی از دلایل آن دریافت حقوقهای برابر با مردان است و حتی تعداد زنانی که تمایل به ادامه تحصیل ضمن خدمت دارند تا به این واسطه پایه شغلی و حقوقی خود را افزایش دهند، به مراتب بیشتر از مردان است که این مسئله نوید تشدید این مشکل را می دهد. یک بررسی مختصر و دم دستی از آمار شاغلین در وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات دولتی از نهاد ریاست جمهوری، اداره مجلس، قوه قضائیه گرفته تا دستگاه ها و مجموعه های ذیربط نشان می دهد که این نگرانی واقعا ارزش توجه بیش از این را دارد.

منبع - بولتن نیوز
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۱ ، ۱۴:۰۵
صادق خاراباف

  هوش خود را با این آزمون بسنجید!
 

اگر دلتون میخواد که ضریب هوشی خودتونو بسنجید , به سوالاتی که در ادامه ی این مطلب وجود دارد را پاسخ دهید و خودتونو بسنجید , توجه داشته باشید که باید بدون مکث جواب بدید !

۱) یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می‌کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می‌کنند؟

کانادا – آمریکا – هیچ‌کدام

۲) یک خروس در بام خانه‌ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می‌گذارد. این تخم از کدام طرف می‌افتد؟

شمال – جنوب – هیچ‌کدام

۳) خانمی‌عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل‌ او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می‌کند. صندلی و میز او قرمزرنگ است.تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش‌ها نیز قرمزرنگ هستند.تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله‌های آپارتمان چه رنگی هستند؟

قرمز – آبی – هیچ‌کدام

۴) پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می‌برند. پدر در راه بیمارستان فوت می‌کند ولی پسر را به اتاق عمل می‌برند. پس از مدتی دکتر می‌گوید من نمی‌توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است. آیا به نظر شما این داستان می‌تواند صحت داشته باشد؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۵ ) اگر چهار تخم‌مرغ، آرد، وانیل، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با همدیگر مخلوط کنید، آیا کیک خواهید داشت؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۶) آیا می‌توانید از منزلتان بالاتر پرش کنید؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۷) یک کیلوگرم آهن چند گرم سنگین‌تر از یک کیلو گرم پنبه است؟

۱گرم – ۱۰۰گرم – هیچ‌کدام

۸ ) مردی به طرف یک پلیس که در حال جریمه کردن اتومبیل بود، می‌رود و التماس می‌کند که پلیس جریمه نکند ولی آقای پلیس قبول نمی‌کند. به پلیس نه یک بار بلکه هشت بار بد دهنی می‌کند. جواب دهید که این مرد چند بار جریمه خواهد شد؟

۱ بار – ۸ بار – هیچ‌کدام

۹ ) اگر تمام رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید، آیا رنگین کمان خواهیم داشت؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۰) گرگی به بالای کوه می‌رود تا غرش شبانه‌اش را آغاز کند.چه مدت طول می‌کشد تا به بالای کوه برسد؟

دو‌شب – پنج‌شب – هیچ‌کدام

۱۱) اگر به‌طور اتفاقی وارد کودکستان دوران کودکی‌تان شوید، آیا قادر به خواندن نوشتن و انجام جدول ضرب خواهید بود؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۲) آیا امکان دارد یک نفر سریع‌تر از رودخانه می‌سی‌سی‌پی شنا کند؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۳) آقای بیل اسمیت و خانم ژانت اسمیت از هم طلاق می‌گیرند. پس از مدتی خانم ژانت اسم اولیه خود را پس می‌گیرد.با این حال، پس از پنج سال با اینکه هنوز از آقای بیل اسمیت طلاق گرفته است، دوباره خانم ژانت اسمیت می‌شود. آیا این قضیه امکان‌پذیر است؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۴) آقای جیم کوک مشکوک به قتل است ولی وقتی که پلیس از او سوال می‌کند که در موقع قتل کجا بوده است، آقای جیم می‌گوید در خانه مشغول تماشای سریال مورد علاقه‌ام بوده‌ام. حتی جزئیات سریال را برای پلیس شرح می‌دهد. آیا این موضوع ثابت می‌کندکه آقای جیم بی‌گناه است؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۵) یک شترمرغ تصمیم می‌گیرد که به وطنش بازگردد.چه موقع برای پرواز او به جنوب مناسب است؟

بهار – پاییز – هیچ‌کدام

۱۶) جمله بعدی صحت دارد.جمله قبلی غلط است.آیا این قضیه منطقی است؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۷) آیا امکان دارد که یک اختراع قدیمی‌قادر باشد که پشت دیوار را به ما نشان دهد؟

آری – خیر – هیچ‌کدام

۱۸) اگر بخواهید یک نامه به دوست‌تان بنویسید، ترجیح می‌دهید با شکم پر یا با شکم خالی بنویسید؟

پر – خالی – هیچ‌کدام

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۱:۱۸
صادق خاراباف


زکات علم، نشر آن است. هر بلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از بلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای بلاگ ها است.

بلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند بلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز به تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۰:۴۵
صادق خاراباف


مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۰:۴۵
صادق خاراباف